Tjekliste til en landing page-tekst der konverterer – stil dig selv de her 8 spørgsmål

Her får du en tjekliste med i alt 8 spørgsmål – 4 du skal stille dig selv, inden du skriver teksten til din landing page, og 4 du skal stille dig selv, efter du har skrevet teksten til din landing page. Så er du godt på vej imod en landing page-tekst, der konverterer.

Før du skriver din landing page:

1. Hvad er formålet med min landing page?
Forvirring er en af de største konverteringsdræbere. Jo mere du beder dine potentielle kunder om at tage stilling til, jo større er chancen for, at de ender med slet ikke at gøre noget.

Definér ét klart mål med din landing page – én bestemt ting du vil have dine potentielle kunder til at gøre, og opbyg din tekst omkring den ene ting.

Skal de udfylde en kontaktformular, så brug din energi på at få dem til at udfylde formularen. Skal de downloade en demo-version af dit produkt, så brug din energi på at få dem til at downloade demoen.

2. Hvad går mit tilbud ud på – helt præcist?
Uklarhed er også en af de store konverteringsdræbere. Jo mere tid dine potentielle kunder skal bruge på at finde ud af, hvad du egentlig tilbyder dem, jo større er chancen for at de forlader din landing page.

Men for at du kan gøre det klart for dine potentielle kunder, skal du selvfølgelig selv være helt klar over, hvad tilbuddet eller produktet går ud på. Hvis du fx er tekstforfatter i en virksomhed, så sæt dig ned de produktansvarlige og sørg for, at du har styr på alle detaljerne.

3. Hvad får mine potentielle kunder ud af at vælge mit tilbud?
Dine potentielle kunder har travlt, og de gider ikke bruge 2 minutter på at regne ud, hvad det egentlig er, de får ud af at vælge dit tilbud.

Så lad være med at spilde deres tid – fortæl dem, hvad dit tilbud vil gøre for dem. Brug tid på at skrive alle features og fordele ned, lav en prioriteret liste, ud fra det du ved om din målgruppe, udvælg de vigtigste punkter og fokusér på dem.

4. Hvad har mine potentielle kunder brug for at vide for at vælge mit tilbud?
Er der nogle vigtige oplysninger, du har glemt? Har du fortalt dine potentielle kunder, hvorfor de skal udfylde din kontaktformular, og hvad der sker, når de har udfyldt den? Har du husket at fortælle dem, at du har gratis porto?

Jo bedre du kender din målgruppe og bruger tid på at analysere deres motivationer og barrierer, jo nemmere bliver det at give dem den rigtige information.

Efter du har skrevet din landing page:

1. Har jeg givet mine potentielle kunder en god grund til at vælge mit tilbud?
Læs din tekst igennem og tjek op på, om du nu har fået dine vigtigste salgspunkter, features og fordele med. Hvis ikke – så ved du, hvad du skal i gang med!

2. Har jeg opsummeret mit bedste salgsargument i overskriften?
Din overskrift er den mest fremtrædende del af din landing page, og det er en af de få ting, som du kan være 99% sikker på, at dine potentielle kunder ser.

Du har ikke råd til at miste nogen leads – så lad være med at skrive noget kryptisk, sjovt eller finurligt. Vælg den sikre vej, og fortæl din potentielle kunder, hvad de får ud af at vælge det, du tilbyder dem, så de er ikke i tvivl om, at det er indsatsen værd at bruge tid på at læse resten af din landing page.

3. Er der noget, jeg kan skære fra?
Jo mere specifik og målrettet din landing page er, jo bedre. Du skal selvfølgelig give dine potentielle kunder nok information til at vælge dit tilbud – men heller ikke mere.

Kig den igennem og se, om du kan rydde op i din tekst og skære noget fra her og der. Måske kan du opsummere et langt tekststykke med nogle få bullets. Måske kan du proppe ekstra information ind i nogle layer pop-ups, så folk selv kan vælge, om de vil læse det.

4. Understøtter designet min tekst og mit tilbud?
Selve designet og opsætningen af siden har kæmpe effekt på, om din webtekst bliver læst. Så sørg for at tekst og design spiller sammen og understøtter målet med din landing page.

Hvis ikke du selv har kompetencerne, så sæt dig sammen med en dygtig designer og find frem til den bedste løsning sammen.

Super! Nu har du en god tjekliste til at komme i gang med at skrive nogle rigtig effektive landing pages. Men husk at teste og teste og teste – det er den eneste rigtige måde, at finde ud af, hvad der virkelig konverterer.

Hvis du vil lære mere om landing page-optimering kan du tjekke mit gratis 80-minutters webinar om landing page-optimering for begyndere >>

SEMAward nomineret 2011
Denne artikel er nomineret til årets SEMaward. Stem på den her >>

Tjek de her relaterede artikler:

  1. Landing Pages for Dummies – en lille introduktion til Landing Pages
  2. 7 trin til en landing page der konverterer
  3. Ugens tip til din webtekst: Stil dig selv dette spørgsmål og få mere ud af din landing page

Kommentarer

  1. Gode råd! Glad for at have inspireret til bloggen :-)

  2. Godt og præcist indlæg :-) jeg har lige selv smidt min gamle hjemmeside ud og prøvet at få styr på “en side = et budskab”….tror lige jeg vil køre din liste igennem….

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Bollette – tak for din kommentar!

      Fedt at du kan bruge tjeklisten – det er jeg super glad for at høre!

      - Michael

  3. Skeem Siger::

    Super godt indlæg og meget inspirerende. I virkeligheden såre simpelt, teoretisk. Men det er langt værre når først man sidder og skal skrive i praksis, så her er dine råd rigtig gode.

    • Michael Aagaard Siger::

      Hejsa og tak for kommentaren!
      Dejligt at du kunne bruge tjeklisten!

      - Michael

  4. Steen Olsen Siger::

    En fin artikel, som jeg som udgangspunkt kun kan erklære mig enig i. Et enkelt budskab herfra (en “udbygning” af første punkt 4 om man vil) er dog mit motto “Context is king”.

    Det vil sige, at har du et komplekst produkt, ved din målgruppe dette, er det en stor investering eller andet i den boldgade, så er det ikke sikkert at en kort og præcis tekst vil være det der virker bedst. Det kan ganske enkelt virke utroværdigt, at man forsøger at sælge et jægerfly med en catchy overskrift, 3 hurtige bulletpoints og så videre.

    Igen – jeg er enig med dig, Michael, i at denne opskrift formodentlig vil virke helt fortrinligt for 95% af alle hjemmesider, men husk at overvej jeres scenarie.

    • Michael Aagaard Siger::

      Aloha Steen – rigtig fin pointe, og jeg er 110% enig!

      Hvis du laver en landing page til et produkt, der koster 85.000.000 kr. (Fx et jagerfly), skal du nok skrive mere end 250 ord for at være sikker på, at du har fået oplysningerne med ;-)

      Men jeg mener nu også, at første punkt 4, som du henviser til, starter med “Er der nogen vigtige oplysninger, du har glemt?” ;-)

      - Michael

  5. Morten Siger::

    Hele grundideen er vel KEEP IT SIMPLE. Altså så få informationer og muligheder som muligt.
    Er der kun en ting, som den besøgende kan gøre, så tvinger man automatisk den besøgende til at gå den vej, og så optimere man jo langt bedre.
    Det kan vel sammenlignes med, når man står nede ved isboden. Har de kun 1 is, så er det meget nemt at vælge, men er udvalget på 30 forskellige is, så kan mange bruge lang tid på at overveje, hvilken de har mest lyst til… Og det er det samme med besøgende online ;D

  6. Kommer nok til at stille mig selv, selv samme spørgsmål når jeg skal i gang med den nye side…
    Tak endnu engang for gode råd.

    • Michael Aagaard Siger::

      Hejsa – tak for kommentaren og de pæne ord!

      Jeg er glad for at høre, at du kan finde noget inspiration i mine indlæg ;-)

      - Michael

  7. Grafiker Siger::

    Tak for nogle gode guldkorn – klart brugbare :)

Kom med din kommentar!

*

Din email bliver ikke vist her på siden.

Få et do follow-link til din seneste artikel!