Derfor skal du teste for at blive klogere – ikke for at tjene penge

“The goal of a test is not to get a good lift, it’s to get a learning,” – Dr. Flint McGlaughlin, MECLABS/Marketing Experiments

Dette citat lyder umiddelbart lidt kryptisk og frelst – det tænkte jeg i hvert fald, da jeg hørte Dr. Flint sige det på Optimization Summit 2011 i Atlanta.

Men jo mere jeg tænkte over det, jo mere gav det mening…

Du kan sammenligne testning med et uddannelsesforløb

Du kan sagtens gennemgå forløbet med det ene mål at bestå eksamen. Det giver dig et fint løft i form af et eksamensbevis. Men eksamensbeviset er ikke meget værd i sig selv. Den virkelige værdi ligger i, at du kan bruge den viden, du har indsamlet til at skabe resultater i den virkelige verden og til at videreudvikle dine kompetencer, så du kan skabe bedre resultater i fremtiden.

Det er det samme med at teste – du kan sagtens gennemføre en test med det ene mål at få et løft lige nu og her. Men det ene testresultat er ikke meget værd i sig selv. Den virkelige værdi ligger i, at du kan bruge den viden, du har indsamlet til at skabe resultater i andre cases og til at videreudvikle dine kompetencer, så du kan skabe bedre resultater i fremtiden.

Det handler om at blive klogere – hele tiden 

Det smukke ved at teste er, at du har mulighed for at gå videnskabeligt til værks og systematisk afprøve forskellige teser og observere, hvordan dine potentielle kunder reagerer.

Med den viden du indsamler, kan du udvikle dit website, dine kampagner og din markedsføring generelt og komme tættere på den optimale løsning til lige præcis dit produkt og dine potentielle kunder.

Sådan en fremgangsmetode betyder også, at selv negative testresultater er positive, da du kan lære mindst lige så meget af dine mislykkede forsøg, som de forsøg, der giver dig et stort løft – så længe du er systematisk og har en ide om, hvad du tester, og hvorfor resultaterne bliver, som de bliver.

Hjælp til at blive systematisk og organiseret 

Hvis du vil etablere en videnskabelig tilgang til testning og optimering, hvor du konstant bliver klogere på, hvad der virker, er det vigtigt, at du har styr på dine tests og cases, så du altid kan vende tilbage til dem og se, hvad det var, du kom frem til.

I den forbindelse er det en rigtig god idé at lave en testprotokol til hver case. I din testprotokol kan du samle teser, problemformulering, screen-dumps, resultater, etc. Og efterhånden som du gennemfører flere og flere tests, vil  du ende med at have et overskueligt testkartotek, der giver dig overblik over alle dine tests og learnings.

Her kan du se, hvordan skabelonen til min testprotokol ser ud, du er velkommen til at kopiere den, hvis du har lyst:

Testprotokol Skabelon

Tjek de her videoer og få lidt inspiration til videnskabelig optimering:

Der er ingen relaterede artikler.

Kommentarer

  1. Niclas Siger::

    Hej rigtig godt indlæg, man får virkelig øjnene op

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Niclas – mange tak for din kommentar.

      Jeps, det handler nemlig om at åbne øjnene for den langsigtede værdi, der ligger gemt i at teste og optimere!

      - Michael

  2. Heidi Collin Siger::

    Hmmm… jeg er enig i, at det at teste gør os klogere. Men hvis vi holder fast i dit uddannelses-billede, så skulle vi på baggrund af testen kunne udvikle en form for teori/opskrift, som vi kunne tage med os ud i verden og bruge i flæng på et hav af andre cases.
    Og det kender jeg en rigtig dygtig online-tekstforfatter(.dk) med speciale i konverteringsoptimering, som fraråder, at man gør ;)
    Ifølge ham kan man netop ikke være sikker på at kunne overføre resultater og learnings fra den ene case til den anden, men bør tvært imod altid teste sig frem til den bedste løsning i hver enkelte case.
    Så jeg vil nu stadig holde på, at formålet er at tjene flere penge – eller i hvert fald at øge konverteringen :)

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Heidi – mange tak for din kommentar!

      Jeg tror, du misforstår, hvad jeg mener. Tillad mig at forklare:

      Jeg er bestemt ikke imod at lave teorier ud fra tests – tværtimod mener jeg, at det er afgørende for at skabe vedvarende resultater. Det, jeg fraråder, er at lave faste regler for, hvad der altid vil virke, ud fra enkeltstående tests ;-)

      Lad mig illustrere det med et eksempel: jeg tester en grøn knap på en hvid baggrund og finder ud af, at den grønne knap klarer sig 56% bedre end kontrollen. Her kunne jeg
      A: konkludere at grønne knapper altid klarer sig bedst – også selvom resten af siden er grøn. (Dette er nu min regel, og jeg har aldrig brug for at teste det igen.)
      B: udarbejde en teori, der hedder “Knapper, der skiller sig ud fra resten af indholdet, klarer sig bedst.” Denne teori afprøver jeg nu for fremtiden i mange forskellige sammenhænge. Fx kunne jeg teste både en orange og en grøn knap på en grøn baggrund og finde ud af, om den grønne knap altid klarer sig bedst, eller om teorien om, at knapper, der skiller sig ud, klarer sig bedst.
      Igennem denne proces bliver jeg hele tiden klogere, og finder frem til nogle principper og teorier – ikke faste, universelle regler – der gør det nemmere at finde frem til den enkelte løsning til den enkelte case. På denne måde bruger jeg min viden til at træffe kvalificerede beslutninger, i stedet for at skulle starte helt fra bunden af hver gang.

      På baggrund af vores tests på OK.dk (og et hav af andre tests jeg har lavet), har jeg fx udviklet en teori om, at jo mere klart du kommunikerer værdien af dit tilbud til de potentielle kunder, jo flere potentielle kunder vil du få til at tage imod dit tilbud. Denne teori har vist sig at holde vand igen og igen. Men det er ikke ensbetydende med, at jeg altid skriver teksten efter nøjagtig samme opskrift. Et simpelt tilbud kan man måske gøre helt tydeligt ved hjælp af 150 ord, hvor det måske kræver 750 ord at gøre værdien af et meget komplekst tilbud tydeligt.
      Hvis vi holder fast i uddannelsesbilledet kan man sammenlige det med en medicinsk uddannelse. Du kan fx blive uddannet læge, men det betyder ikke, at du nu har svaret og kuren på alle sygdomme I hele verden. Det betyder til gengæld, at du er klædt på til at træffe kvalificerede beslutninger og håndtere sygdomssituationer på en konstruktiv made. Samtidig er du kvalificeret til at udføre forskning, der kan hjælpe med at udvikle teorier om, hvordan en sygdom skal behandles.

      Selvfølgelig handler det i sidste ende om at skabe resultater, konverteringer og flere penge på bundlinjen. Min pointe er, at der ligger en kæmpe værdi i den forskning man gør sig undervejs i processen – hvis man efterfølgende forstår at behandle denne data på den rigtige måde.

      Nå, det blev en ordentlig omgang – håber det giver mere mening nu ;-)

      - Michael

Jeg er ikke længere aktiv på Online-Tekstforfatter.dk. Gå til ContentVerve.com i stedet for!
Gå til ContentVerve.com