Test din mavefornemmelse – resultaterne af call to action-casen fra d.27/6

I sidste uge i ”Test din mavefornemmelse” viste jeg dig to varianter af en call to action-test, som jeg for nylig har konkluderet. Som altid fik du mulighed for at lægge en kommentar med dit bud på vinderen af testen. Der kom i alt 54 bud, og jeg kan afsløre, at 81,48% gættede forkert. Her får du resultatet af testen – læs indlægget og se, hvor god din mavefornemmelse var!

Hvis ikke du var med i sidste uge, vil jeg opfordre dig til at læse hele baggrunden for casen – så giver dette indlæg mere mening.

Først og fremmest tusind tak til alle der har været inde og stemme på en vinder! Det er super fedt, at så mange af jer viser interesse for spittesting og den videnskabelige indgangsvinkel til online marketing.

Der kom i alt 54 stemmer på, hvilken variant af knapteksten der fik flest konverteringer.

Fordelingen var, at 81,48% gættede på behandling C og 18,52% gættede på behandling B.

Det var rent faktisk behandling B, der vandt. Behandling C klarede sig 40.05% dårligere end behandling B. Behandling A havde en konverteringsrate på 9,62%, og behandling C havde en konverteringsrate på 5,77%.

Langt de fleste gættede på behandling C, og ud af de 18,52%, der gættede på behandling B, var det Jens fra Mediafunction.dk, der kom tættest på med sit bud på, at behandling B klarede sig 45% bedre end C’eren – godt gået Jens.

Take-aways – det vigtigste du kan tage med dig fra denne case

Optimering handler om at finde ud af, hvad dine potentielle kunder reagerer bedst på i den specifikke situation, hvor du beder dem om at træffe en beslutning,

Mavefornemmelse kan være et glimrende udgangspunkt for at skabe teser om, hvad der vil repræsentere den bedste løsning.Til gengæld er det farligt at stole blindt på, at mavefornemmelsen er retvisende. I dette tilfælde ville 81,48% fx have valgt en version, der forringede konverteringen på siden med hele 40,05%. Jeg nævner naturligvis ikke dette for at være ond ved nogen – jeg nævner det for at understrege min pointe.

Jeg lavede i øvrigt en ny behandling til dette CTA, hvor min mavefornemmelse viste sig at være HELT ved siden af. Den version, jeg troede mindst på, skabte nemlig en yderligere forbedring på over 60% – men den test må du høre om på et andet tidspunkt ;-)

P.S. Jeg har en tese om, at ordet “hurtigt” skabte utryghed og var medvirkende til, at behandling C klarede sig dårligere end B. Hvad siger din mavefornemmelse? Jeg har lige sat en test op for at få svaret – når testen er konkluderet, deler jeg resultatet via min Facebook-side. Så følg mig på Facebook og find ud af, om din mavefornemmelse var rigtig.

 

 

Tjek de her relaterede artikler:

  1. Call to action-test 2: Forbedring på 147% med 1 motiverende CTA!
  2. Call to action-test 3: Forbedring på 62% med 1 motiverende CTA!
  3. Test din mavefornemmelse – Hvilken landing page fik flest konverteringer? Vind en billet til Marketing Camp 2012
  4. Test din mavefornemmelse – resultatet af testen + vinderen af en billet til Marketing Camp 2012
  5. Test din mavefornemmelse – hvilken call to action-tekst fik flest konverteringer?

Kommentarer

  1. Ikke langt fra. Skød fra hoften på B 50% fortrinsvis på baggrund af at ingen kan sælge min slidte C610 hurtigt:) ej spøg til side

    Jeg tror at C har for mange budskaber der skaber stress/utryghed, som Michael nævner. “hurtig” og “bliv gratis” stresser. Skal jeg selv gøre noget hurtigt? ÆV det gider jeg ikke (de fleste er jo dovne af natur, inkl. mig:)

    Hvad siger I?

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Jesper – jeg tror, at det er en kombination af, at teksten her bliver uoverskuelig, og at “hurtig” gør budskabet utroværdigt.

      Jeg kører en test nu med “Sælg din mobil – bliv gratis bruger” Det bliver spændende at se, om den klrer sig bedre eller mindre dårligt end behandling C.

      - Michael

  2. Super spændende resultat. Desværre nåede jeg ikke at være med i gætte-konkurrencen. Jeg havde dog også gættet på den tabende version C :-)

    En anden tese kan være, at der simpelthen kan komme for mange ord på en knap. Langt de fleste knapper på nettet indeholder 1-2 ord. Måske det simpelthen forvirrer eller irriterer folk, at der står så mange ord på knappen.

    Denne tese kunne eventuelt testes ved at lave en linje under knappen med de ekstra ord.
    Mogens Møller seneste artikel..Sådan skaber du salg på Amino!My Profile

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Mogens – jeg tror også, at knappen bliver uoverskelig. Men det bliver spændende at se, hvordan brugerne reagerer på “Sælg din mobil – bliv gratis bruger”

      Jeg vil helt klart også prøve en version med tekst i bunden af knappen – super godt forslag! Jeg har lavet knapper tidligere med teskt i bunden, men jeg har ikke nogen tests, der direkte viser effekten af det.

      - Michael

  3. Nøj, jeg var tæt på! Men indrømmet, det var nok mere held end forstand :-P

    Min tese er den samme, som da jeg gættede: Teksten i C’eren er så lang, at det kræver at brugeren rent faktisk begynder at tænke. Og så er det jo at det plejer at gå galt.
    Søren Sprogø seneste artikel..Udsender du nyhedsbrev uden tracking, så dør en fasanMy Profile

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Søren – yes, godt gået ;-)

      Jeg tror også, at den her knap bliver for uoverskuelig. Men samtidig siger min mavefornemmelse mig, at ordet “hurtigt” skaber friktion.
      Jeg har sat en test op, hvor jeg tester knappen uden ordet “hurtigt”. Bliver spændende at se, hvad resultatet bliver.

      - Michael

  4. Mikael Rieck Siger::

    Jeg holder snart op med at gætte. Har ikke ramt rigtigt endnu :)
    Mikael Rieck seneste artikel..Over-optimering af hjemmesiderMy Profile

  5. Thomas Zacchi Siger::

    Enig med Mikael, hold op med at gætte. Dette beviser med alt tydelighed, at der skal testes for at være sikker.

    Mavefornemmelser kan tydeligvis ikke bruges til ret meget. Vi ser jo ofte reklamer som siger noget i stil med “81,48% kan ikke tage fejl” – jo de kan :-)
    Thomas Zacchi seneste artikel..Brugen af smartphones i Danmark og hvad det betyder for din hjemmesideMy Profile

  6. Karsten Stenzhorn Siger::

    Jeg nåede desværre ikke selv at gætte med, men forstår ikke valg af vinder…

    Først spørgsmål var jo lige til at gå til. Hvilken blev vinderen.
    Men så kommer nummer to, en procentsats, forskellen mellem de to.
    Uanset hvordan jeg vender den, kan jeg se andre bud der er nærmere?

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Karsten – tak for dein kommentar.

      Super, det er sikkert mig, der har lavet en fejl. Vil du skrive de andre bud ned, der er tættere på? Så retter jeg det i indlægget.

      - Michael

  7. Karsten Stenzhorn Siger::

    Erik skød på B og 40% og David ligeså B med 57%

    Enten var C 40,05% dårligere end B, eller B 66,8% bedre end C.
    Så i sidste ende kommer det helt an på fra hvilken vinkel man beregner procentsatsen.

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Karsten – godt set og 1000 tak for hjælpen!

      Du har helt ret, jeg retter vinderen ved lejlighed.

      - Michael

Kom med din kommentar!

*

Din email bliver ikke vist her på siden.

Få et do follow-link til din seneste artikel!