Sådan fandt jeg den rigtige titel til min e-bog – en håndfuld tips du kan bruge til at navngive dine produkter

For 14 dage siden udgav jeg min 62-siders gratis e-bog ”Sådan skriver du webtekst, der sælger”. Da jeg gik i gang med at skrive den, var titlen noget af det første, jeg arbejdede på. Jeg vidste, at den skulle sidde lige i skabet, hvis bogen skulle have succes. 

I første omgang brainstormede jeg og skrev en hel masse titler ned. Efter et par timer fik jeg så skåret forslagene ned til en liste på 6-7 kandidater, men jeg havde svært ved at vælge den endelige titel. Af erfaring ved jeg også, at det, man som afsender synes er fedt, ikke altid er det, som modtagerne reagerer bedst på.

i stedet for at prøve at gætte mig frem til den bedste titel, besluttede jeg mig for at spørge mine potentielle læsere, hvad de bedst kunne lide. Jeg lavede en online ”afstemning” og fik i alt 268 potentielle læsere til at stemme på den titel, de bedst kunne lide. Det gav mig et klart billede af hvilken titel, der ville resonere bedst hos mine modtagere.

Sådan fik jeg 268 potentielle læsere til at stemme på en titel

”Værktøjet”:

Jeg brugte primært to værktøjer: KISSinsights og Wufoo.com.

KISSinsights er et fint lille spørgeskema-tool, som jeg tit har brugt på bloggen. Og Wufoo.com er et værktøj til at bygge formularer, som jeg har brugt i mange forskellige sammenhænge. I stedet for at spilde tid på at læse om dem her, foreslår jeg, at du tjekker begge tools ud, efter du har læst dette indlæg.

Opsætningen: 

Jeg lavede et lille pop-up med KISSinsights, som jeg kørte her på bloggen. Det lille spørgeskema (eller stemmesedlen) indeholdt 4 forskellige titler, som folk kunne stemme på. Jeg viste det til alle besøgende og pitchede skemaet med sprøgsmålet ”Min kommende e-bog skal have en titel – hvad kan du bedst lide?”

Jeg lavede også en formular via Wufoo.com, hvor jeg gav de potentielle læsere mulighed for at stemme på de forskellige titler. På denne formular gav jeg yderligere mulighed for, at de selv kunne komme med et forslag til titlen.

Det gav anledning til nogle ganske underholdende forslag. Min yndlingsforsalg er stadig: ”Sådan får du fisse med din webtekst” ;-)

 

Kanalerne:  

Ud over bloggen brugte jeg primært Twitter og Facebook til at sprede ordet og få trafik over til ”stemmesedlen”.

 

Resultatet: 

Som sagt fik jeg i alt 268 stemmer og tendensen var helt klar. Der var næsten dødt løb mellem ”Sådan skriver du webtekst, der konverterer” og ”Webtekst der sælger”, og de to titler stod til sammen for ca. 70% af stemmerne.

Det resulterede så i, at jeg lavede en hybrid-titel, hvor jeg kombinerede de to vindere: ”Sådan skriver du webtekst, der sælger”. Så vidt jeg kan se, har det givet pote, da bogen er blevet downloadet over 1000 gange på de første 14 dage. Få dit eksemplar her >>

Og så får du lige det hemmelige tip:

Ud over at finde ud af, hvad titlen skulle være, havde jeg også en semiskjult plan med at få skabt lidt opmærksomhed omkring bogen. Så når folk havde været inde og afgive en stemme, førte jeg dem over til en ny formular, hvor jeg tilbød dem at blive blandt de første til at få bogen.

På den måde gav jeg folk, der allerede havde investeret tid i produktet, et relevant tilbud. Samtidig fik jeg oprettet en liste på 130 interesserede læsere, inden bogen overhovedet var færdig.

Hvad du kan bruge det her indlæg til:

Eksemplet her er titlen på en e-bog, men du kan uden problemer overføre processen til ethvert produkt, som du gør dig klar til at lancere. I sidste ende er det dine potentielle kunder, der afgør om dit produkt bliver en succes, så hvorfor ikke lade dem bestemme, hvad det skal hedde?

Et ekstra tip til dig:

Jacob Kildebogaard har skrevet et indlæg inspireret af min teknik. I indlægget giver Jacob også et rigtig smart tip til, hvordan du kan bruge AdWords til at blive endnu klogere på, hvad dit produkt skal hedde. Læs Jakobs indlæg her >>

Der er ingen relaterede artikler.

Kommentarer

  1. Karin Høgh Siger::

    Nå, så ville jeg lige score din idé, for jeg er ved at tilbyde et ekursus i podcasting.

    Wufoo lukker ikke flere ind i denne region, skriver de, øv

    KISSInsights gik jeg i stå med – det er WordPress, og jeg er ikke lige med på i hvilken fil jeg skal sætte koden ind.

    Ellers går det godt… ;-)

  2. Dorte Siger::

    Smukt! TAK Michael – lige hvad jeg skal bruge. Er ved at rive håret af mig selv over ikke at kunne finde titel til min næste online workshop! Jeg vil benytte mig af dit råd!

    Og tak for e-bogen! Den er rigtig god! TAK!

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Dorte – mange tak for din kommentar!

      Jeg er rigtig glad for at høre, at du både kan bruge bogen og tippet til at navngive produkter!

      - Michael

  3. Erik Madsen Greve Siger::

    Jeg synes, at det er en interessant tilgang at teste frem for at synes. F.eks kan jeg ikke lide, at man skal zoome ind for at se eksempler i et pdf-dokument, da jeg sidder med en lille skærm hvor jeg så skal zoome ind og ud hele tiden, hvilket er meget forstyrrende. Jeg er også af den type, hvor simple stavefejl giver megen “friktion”, så dette trækker også fra. Men da bogen jo er testet, vil jeg bøje mig for flertallet og sige tak for dette næsten gratis input :)

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Erik – mange tak for din kommentar.

      Hvis du falder over stavefejl i min bog, vil jeg inderligt gerne have, at du gør mig opmærksom på dem. På den måde får jeg mulighed for at rette dem. Jeg har naturligvis læst korrektur på bogen flere gange, men det lyder til, at der alligevel er nogle “smuttere” her og der. Så hvis du vil være sød og sende mig en mail med disse stavefejl, vil jeg blive meget glad.

      Jeg kan godt forstå, at du synes, det er irriterende, at du skal zoome ind for at se eksemplerne på din lille skærm. Nogle af de screen-shots, jeg bruger som eksempel, er desværre så store, at det er umuligt at have dem med i PDF’en i fuld størrelse. Netop denne problemstilling har jeg selv har tænkt meget over, imens jeg skrev bogen. Men jeg vurderede, at det var godt at have eksemplerne med til at illustrere mine pionter, på trods af at man skal forstørre dokumentet.

      - Michael

      • Marianne Teglengaard Siger::

        Hej Michael
        Jeg har netop læst ovenstående indlæg og kommentarer, og kan følge dig i at “smuttere” kan ske (især når det går stærkt i online tekster) og at det nogle er nødvendigt med hjælp udefra. Som Cand.ling.merc’er ved jeg også hvor meget man kan ærgre sig over stavefejl, så her kommer en lille rettelse fra min side også (jeg tror godt du selv kan spotte fejlen):

        “Sådan fandt jeg den rigtige titel til min e-bog – et håndfuld tips du kan bruge til at navngive dine produkter”

        Hilsen Marianne

        • Michael Aagaard Siger::

          Hej Marianne – 1000 tak for hjælpen! Det sætter jeg virkelig stor pris på!

          Jeg hader simpelthen, når jeg dummer mig på den måde.

          - Michael

  4. Tak for e-bogen, den vil jeg glæde mig til at læse!

    Angående smuttere, så er der vist en her:

    jeg lavede en hybrid-titel, hvor jeg kombinerede de to vindere: ”Sådan skriver du webtekst, der konverterer”

    - det var da vist ikke den titel det endte med ;)

    Keep up the good work og kæmpe thumbs up for din USA oplevelse til Summit!!

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Michael – tak fordi du downloadede bogen!

      Arrrrghhhhh – endnu en smutter ;-) Tak for hjælpen, jeg retter det nu.

      - Michael

  5. Anna Siger::

    Tak for denne interessante artikel. Jeg har netop lagt sidste hånd på en e-bog til en af mine sider og har grublet længe over, hvad overskriften skulle indeholde. Jeg vil lave en lille online afstemning og se, hvad mine læsere foretrækker. Tak for et godt og effektivt tip. Jeg har ledt et godt stykke tid på Google efter idéer og inspiration i forhold til at vælge den rigtige overskrift, men fandt det her.

    • Michael Aagaard Siger::

      Hejsa – super! Jeg er glad for at høre, at artiklen kunne give dig noget inspration.

      - Michael

Kom med din kommentar!

*

Din email bliver ikke vist her på siden.

Få et do follow-link til din seneste artikel!