Landing page-case: forbedring på i alt 304% ved at flytte formularen under folden

Tjek denne landing page-case, så kan du bl.a. lære: 1. Hvorfor det er farligt at stole blindt på best practice 2. Hvorfor det er vigtigt at blive ved med at teste 3. Hvorfor det er vigtigt at reducere friktion og matche dit indhold til de besøgendes tankeprocesser. Kig med!

Jeg kunne desværre ikke offentliggøre tallene for antal besøgende og konverteringer. Men alle tests i casen er valide baseret på 95%+ statisktisk signifikans og mere en tilstrækkelige stikprøvestørrelser.

Tjek de her relaterede artikler:

  1. Tjekliste til en landing page-tekst der konverterer – stil dig selv de her 8 spørgsmål
  2. Webtekst Der Konverterer 2: Case-gennemgang – forbedring på 112% ved at optimere landing page-teksten
  3. Case: Eksempel på en PPC-landing page med en konverteringsrate på 15.22%
  4. Landing page-case: Konverteringsrate løftet fra 46.9% til 53.1% med 1 overskrift og 2 linjer webtekst
  5. Tjek mit podcast på Pottercut.dk – 15.000 kr. gratis landing page-goodies

Kommentarer

  1. Rigtig spændende case , og det er nogle imponerende forbedringer, du har opnået, Michael.

    Har du prøvet at udfordre konklusionen om, at formularens placering er det afgørende? Dine argumenter og konklusion fejler bestemt ikke noget, men nogle gange kan eksterne forhold spille ind. Der kan f.eks. have været en positiv omtale af virksomheden på det ene tidspunkt og en negativ på et andet. Det burde naturligvis afspejle sig i besøgstallene, men det kunne være sjovt at lave en test, hvor formularen flyttes til toppen igen for at se, om det så giver en dårligere konvertering. Det er lidt at gå med livrem og seler, men så får man udelukket tilfældigheder endnu mere. Selvom en test bliver statistisk valid, vil jeg mene, at jo kortere tidsrum, en test bliver afgjort over, jo større bliver usikkerheden.

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Johnny – tak for din kommentar!

      Du har helt ret – i princippet skulle man altid teste alle versionerne igen. Super god måde at udfordre sine egne konklusioner – helt klart.

      Du har også helt ret i, at historik og eksterne faktorer kan spille ind. Men det smukke ved en splitest – i modsætning til at sammenligne data fra forskellige perioder – er jo, at det er den samme kvalitet af trafik over det samme tidsrum, man måler. Det, kombineret med at målgruppen tilfældigt bliver eksponeret for enten version A eller B, fjerner en hel del bias – både historisk og ekstern.

      Og jo – jo længere du lader en test køre, jo mere valid vil den i princippet være.

      - Michael

      • Hej Michael

        Jeps, jo længere testen kører, jo mere sikkert er resultatet.

        Men resultaterne kan sikkert også være afhængige af noget så simpelt som årstiden. Tester man for konvertering ved salg af skitøj, så vil resultatet sikkert være anderledes vinter og sommer, uanset om man tester med samme antal konverteringer. Det er svært at skabe en “alt andet lige”-situation. Men det understøtter jo blot dit budskab om, at man aldrig skal stille sig tilfreds, næsten uanset hvor gode resultater man opnår.

        - Johnny

  2. Allerup Siger::

    Rigtig fed case med uventet resultat – Men modigt at forsøge testen. Det viser jo blot at intet er givet, før det er testet…

    Meneh: jeg rodede lidt rundt på deres site, og kan ikke rigtig finde nogen sider med formularen under folden – Er der en ny case på vej senere?

    Iøvrigt: En lidt bedre opløsning på videoen ville være nice!

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Per – tak for in kommentar. Af en eller anden grund, er din kommentar ført dukket op nu, selvom jeg kan se, at den er fra d.13/7. Så undskyld mit sene svar!

      Jeps, bedre opløsning ville helt klart være godt!

      Jeg har brugt Unbounce.com til siden, så den ligger på et slags subdomæne. Hvis du søger på fx “nem aftensmad”, og klikker på deres AdWords-annonce, kommer du til landing page’en.
      Jeg skal til at i gang med nogle nye eksperimenter, jeg afventer bare go fra dem ;-)

      - Michael

  3. Bare af nysgerrighed. Hvor mange brugere var med i testen og hvor mange varianter var der? Var forbedringen statistisk signifikant?

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Martin – tak for din kommentar.

      Som jeg skriver i indlægget lige under videoen, kunne jeg desværre ikke offentliggøre tallene for antal besøgende og konverteringer. Men alle tests i casen er valide baseret på 95%+ statisktisk signifikans og mere en tilstrækkeligt store stikprøvestørrelser.

      - Michael

  4. Best practice er et udemærket udgangspunkt sammen med test selvfølgelig. Jeg er selv blevet ‘nødt til’ at ændre “above the fold” til “about the fold” i noget materiale jeg har lavet. Man skal altså aktive tænke på folden.

    Med andre ord lagt spændende ting under folden og lagt teasere over folden. Det har haft god effekt.

    Pest practice kan også benyttes som udgangspunkt til test af om det nu er korrekt.

    Få du i øvrigt ikke en +1 knap på siden, så jeg kan give lidt karma tilbage, når det er relevant? Social twist har Facebook og MySpace men ingen +1 #wtf

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Jens – tak for din kommentar.

      Jeps, +1 er helt klart på min to-do-liste ;-)

      - Michael

  5. Morten Siger::

    Super fed Video Michael

    Det vare ikke så længe før jeg kontakter dig angående optimering af landingpage på industribasen, der kommer nyt design online meget snart, så ser frem til hvad du kan teste dig frem til.

    Vi snakles ved

    Mvh
    Morten

    • Michael Aagaard Siger::

      Tak Morten – jeg er glad for, at du kunne bruge videoen!

      Du siger bare til, når du får brug for input til din landing page ;-)

      - Michael

  6. Ulrik Baltzer Siger::

    Hej Michael – super god case.

    Skal du ikke snart have fyret op for en Related Posts-funktion? Jeg sidder og trykker ‘Tilbage’ hele tiden, når jeg vil læse mere. Tror det vil gøre mirakler for din afvisningsprocent :-)

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Ulrik – tak for kommentaren!

      Rigtig god pointe – jeg skal helt klart have en related posts-funktion hooked up!

      Tak for tippet!

      - Michael

      • Hej Michael

        Hermed endnu en opfordring til at tilføje relaterede indlæg under hver artikel.

        Jeg har vist ikke været forbi, siden jeg pegede fingre af dig for brugen af ordet “nederen”, men jeg har lige slugt adskillige artikler i rap (med “tilbage” klik metoden, som er så’n lidt besværlig).

        Super godt indhold! Keep it coming, please. :-)

        Lasse

        • Michael Aagaard Siger::

          Hej Lasse – tak for kommentaren!

          Jeg skal helt sikkert have en “relaterede indlæg”-funktion implementeret. Godt du minder mig på det!

          - Michael

  7. Lise Halskov Siger::

    Hej Michael. Endnu engang en spændende case. Det er en god pointe, at man skal blive ved med at teste de forskellige muligheder. Skal snart selv i gang med dine gode råd i lommen.

    Mange hilsener Lise

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Lise – tak for kommentaren!

      Jeg glæder mig til at høre om dine resultater!

      - Michael

  8. daniel due Siger::

    Rigtig god video :)

  9. Rigtig god video, der for alvor viser hvor vigtigt det er ikke altid at fokusere på best practices, men tage en best practice og vurdere den i forhold til realiteterne og den potentielle kundes tankegang. Jeg synes du kommer med flere rigtig gode pointer – også at man ikke bør stoppe for tidligt, bare fordi at man opnåede et fedt resultat på den første test. Der er altid procenter at hente – og kroner at hente.

    Godt arbejde med de meget fine resultater.

  10. Hej Michael

    Jeg har ikke så meget nyt at tilføje, men vil blot sige, det er mega fedt, at du deler disse cases, som er ekstremt lærerige. I dette tilfælde ekstra spændende da resultatet strider imod best practice, som vi vist er mange, der har rådgivet om de seneste par år.

    Jeg tror stadig man i langt de fleste tilfælde vil slippe bedst afsted med CTA above fold, men dette viser hvert fald, at man ikke skal tage det for givet.

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Mogens – mange tak for din kommentar!

      Jeg er rigtig glad for at høre, at du får noget ud mine cases.

      Jeg har lavet andre tests, hvor versionen med CTA over folden har klaret sig bedst. Min tese er, at det afhænger af, hvor kompliceret produktet/tilbuddet er: jo mere kompliceret, jo mere info/tryghed skal de potentielle kunder have – og jo længere nede skal CTA placeres.

      Man kan hurtigt komme til at prædike noget som den endegyldige sandhed, bare fordi det er generelt accepteret som Best Practice. Men historien viser, at de største gennembrud sjældent kommer, når man gør det alle de andre gør. I min opfattelse er best practice bare at andet ord for “at gøre det, alle de andre gør ;-)

      - Michael

  11. Morten Siger::

    Virkelig fed måde at dele en case på michael, og jeg må sige det er et resultat der sparker røv du har opnået.

    Jeg synes det er sjovt og se at “bare” fordi formularen er nederst er der flere der tilmelder sig, for man kan jo sige man bare kan læse siden og vende tilbage til toppen og tilmelde sig, når man har læse alle detaljerne, men det sker bare ikke, der er virkelig noget psykologi i det.

    Godt arbejde!

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Morten – mange tak for din kommentar!

      Jeg er glad for, at du kan lide video-formatet. Jeg synes også, at det er en god måde at formidle cases på.

      Og du har helt ret, der er super meget psykologi i at få potentielle kunder til at reagere på den “rigtige” måde.

      Jeg har i øvrigt en super spændende landing page-case på vej ;-)

      - Michael

  12. Bo Lyhne Siger::

    Hej Michael,

    Tak for god video, der virkelig er en eyeopener – det viser med alt tydelighed, at man konstant bør have fokus på videre optimering af sine hjemmesider – også selvom de ved første øjekast virker efter hensigten. Det ville jo være rart at kunne hæve resutaterne så markant ved at optimere og teste.

    Mvh.
    Bo Lyhne

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Bo – tak for din kommentar!

      Optimering er nemlig en kontinuerlig proces. Og det er ret vildt, hvor meget mand kan opnå ved at blive ved med at tweake og teste. Desværre laver de fleste bare en enkelt fobedring/test og formoder, at de er kommet frem til det optimale.
      Det kræver en fundemantal ændring af virksomhedskulturen at komme ind i en tankegang, hvor det er logisk altid at stræbe efter det optimale – og i øvrigt se i øjnene, at man ikke bare kan gætte sig frem til den optimale løsning.

      - Michael

  13. Lars Skjoldby Siger::

    Elsker bare at se dine cases igen og igen.

    En ting har jeg dog undret mig over. I nogle af dine cases er dine landing pages meget lange og virker informative (dog uden at være tunge). I denne case har du endda vundet ved at siden er lang. Man hører jo tit udsagn som Less Is More og Keep It Simpel Stupid. Og Steve Krug er i Don’t Make Me Think også inde på at man tit og ofte kan skære halvdelen af informationerne væk. Men hvordan vurderer du hvor lang en side / hvor meget information der skal til, før kunden kan overbevises?

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Lars 1000 tak for de pæne ord!

      Det korte svar er: ved at teste ;-)

      Det kommer helt an på de besøgendes beslutningsproces. Min erfaring siger mig, at jo mere kompliceret produktet er, jo sværere er det at træffe en kvalificeret beslutning, og jo mere information skal der til for at give tryghed. Men igen – det afhænger af den enkelte case og det enkelte produkt. Hvis du vil være sikker, bliver du nødt til at sætte det på en prøve.

      - Michael

  14. Karin Høgh Siger::

    Hej Michael –

    Vi blev superinspirerede af din diagnose, så nu har vi fået en designer til at fixe den op. http://webmakeover.dk/

    Så kommer vi til makredsføringen….

    • Michael Aagaard Siger::

      Sådan Karin! Det ser godt ud ;-)

      Glæder mig til at høre, hvordan det går med den!

      - Michael

  15. Mette Weber Siger::

    Super enkelt og forståeligt også for en ikke nørd – vild med et du siger og gør

  16. Altid fedt med cases, der modbeviser best practices – det er den slags der er med til, at holde det kreative gen i live :-)

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Michael – tak for kommentaren!

      Og jeg er helt enig – best practice er en af de største kreativitetsdræbere ;-)

      - Michael

      • Jeg ved såmænd ikke, om det ligefrem er en kreativitetsdræber, for det giver altid et godt udgangspunkt for, hvor man kan starte på et clean sheet.

        Men det er fandens vigtigt, at man ikke efterfølgende lader sig begrænse af dem! Og heller ikke lader HiPPO’er bestemme alt på baggrund af dem, men i stedet hele tiden sørger for at UDFORDRE best practices :-)

  17. Gita Street Siger::

    Nu passer “Nomineret” til SEMA Award jo ikke længere. Tillykke med at vinde :-) Det var velfortjent.

    Jeg har vist set lidt af den da du udgav den , men der kunne jeg ikke rigtigt rumme det, da jeg var mest fokuseret på at få lært søgemaskineoptimering, samt et andet projekt.

    Nu er det tid til at komme i gang med at webdesigne, samt at lære om konverteringsoptimering og split tests. En bedre video som startskud kunne jeg vist ikke have fået – så tak for det :-)
    Gita Street seneste artikel..Amino.dk’s SEO konkurrence vundetMy Profile

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Gita – mange tak! Ja, jeg skal lige have opdateret mit badge ;-)

      Super fedt, at du er kommet i gang med konverteringsoptimering! Jeg er super glad for at høre, at du kunne bruge videoen.

      - Michael

Kom med din kommentar!

*

Din email bliver ikke vist her på siden.

Få et do follow-link til din seneste artikel!