Landing page-case: forbedring på 336% til Fitness World

I forbindelse med et større landing page-projekt, som jeg kører for Fitness World, er jeg i gang med en lang række optimeringer og tests. Her er der en case, hvor jeg skabte en forbedring på 336% ved hjælp af 2 simple ændringer. 

Baggrundsviden:

Dette er en AdWords-landing page, der skal sende så mange potentielle kunder som muligt videre til betalings-flowet, hvor målet selvfølgelig er at få dem til at købe et medlemskab hos Fitness World. På trin 1 i flowet skal man vælge stamcenter og indtaste CPR-nummer.

De to landing page-varianter:

Variant A har et kort, der giver overblik over alle Fitness Worlds centre, og teksten på knappen hedder ”Få dit medlemskab”. Kortet ligger under folden, så man kan kun se det ved at scrolle ned ad siden. (klik på billeder for at se en større version)

Variant B har ikke noget kort, og teksten på knappen hedder ”Find dit center og bliv medlem”. (klik på billeder for at se en større version)

Og vinderen er…

Variant B, der skabte en forbedring på 336% over variant A.

Det præcise antal konverteringer og selve konverteringsraten, kan jeg desværre ikke dele med dig, da det er fortrolig information, som kunden gerne vil holde for sig selv. Men jeg kan fortælle dig, at testen er 99,9% statistisk valid med en standardafvigelse på under 1% baseret på over 4.500 konverteringer.

En interessant detalje er, at variant A havde en højere konverteringsrate målt på salg. Det tyder på, at variant A sender mere kvalificeret trafik videre til flowet – og/eller at der skal arbejdes med at optimere step 1 i flowet. Men i sidste ende har Fitness World tjent flere penge på variant B simpelthen på grund af den kæmpe mængde trafik, den sendte videre til flowet. Så målt på bundlinje, var variant B stadig den version, der performede bedst.

Test din mavefornemmelse – hvem kom med det mest kvalificerede gæt?

I sidste uge viste jeg i dette indlæg de 2 varianter og gav læserne mulighed for at teste deres mavefornemmelse ved at komme med et bud på vinderen. Der var flest, der gættede på variant B (ca. 58%). Til gengæld var der ikke én, der kom tæt på at gætte hvor stor en forbedring, variant B skabte. De fleste bud lå mellem 10 og 60%.

Den, der kom tættest på, var Steen Lysgaard, der gættede på, at variant B vandt med en forbedring på 127%. Så, “Godt gået” Steen – du havde den mest retvisende mavefornemmelse i denne omgang.  

Take-aways – det vigtigste du kan tage med dig fra denne case

Af de 77 kommentarer, der kom i sidste uge, gættede 42% på variant A, der performede markant dårlige end variant B. Samtidig var der ingen, der kom tæt på at gætte, hvor stor en indflydelse, de simple ændringer ville have på konverteringsraten (336%), det tætteste bud var 127%.

Jeg fremhæver ikke dette faktum for at være ond mod nogen. Jeg gør det for at understrege, hvor vigtig det er at teste, om ens mavefornemmelse holder – i stedet for bare at løbe an på, at man har gættet rigtigt.

Jeg var selv i tvivl og kunne i princippet lige så godt have valgt variant A, hvis ikke jeg rent faktisk havde testet de to varianter på I virkeligheden på de potentielle kunder. Så hvis du er ude for en ekspert, der skråsikkert påstår, at han eller hun bare ved, hvad der vil virke (og derfor ikke behøver at teste noget), skal du måske lige tænke dig om en ekstra gang, inden du giver vedkommende en stor pose penge…

Hvis du vil lære mere om at teste, kan du downloade min gratis e-bog og læse kapitel 7, 8 og 9, der handler om splittests og testvaliditet.

 

Tjek de her relaterede artikler:

  1. Webtekst Der Konverterer 2: Case-gennemgang – forbedring på 112% ved at optimere landing page-teksten
  2. Case: Eksempel på en PPC-landing page med en konverteringsrate på 15.22%
  3. Landing page-case: Konverteringsrate løftet fra 46.9% til 53.1% med 1 overskrift og 2 linjer webtekst
  4. Landing page-case: forbedring på i alt 304% ved at flytte formularen under folden
  5. Test din mavefornemmelse – hvilken landing page fik flest konverteringer?

Kommentarer

  1. Allerførst, det er dælme nogle imponerende tal.

    Rart at se at mavefornemmelsen virkede, mht. at vælge variant – men godt nok utroligt så stor forskel der var på de to i antallet af konverteringer.

    Tak til dig og Fitness World for at dele viden med os andre.

    /Brian

  2. Super flot resultat, Michael!

    Men du slipper ikke så let med al din snak om behovet for test og om at mavefornemmelsen kan tage så voldsomt fejl.

    For jeg er temmelig sikker på at du selv foreslog variantB som et alternativ – og at du havde en masse gode grunde og en stærk mavefornemmelse som grundlag for dit forslag.

    Har jeg ret? :-)

    Med andre ord: Vil super gerne høre dine tanker om hvorfor B virkede så meget bedre.
    Anders Saugstrup seneste artikel..Det store Google+ InterviewMy Profile

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Anders – tak for din kommentar!

      Min pointe (som jeg egentlig synes er ret tydelig) er, at man skal teste, om ens mavefornemmelse er rigtig – i stedet for bare at løbe an på, at den som default er rigtig. Når du laver SEO, løber du så an på, at din mavefornemmelse er den bedste måde at finde de mest profitable søgetermer – eller bruger du værktøjer til at teste, om din mavefornemmelse omkring søgetermerne er korrekt?

      Jeg har masser af eksempeler på tests, hvor min mavefornemmelse var rigtig – til gengæld har jeg også eksempler på, at min mavefornemmelse var heeeeeeeeeeeelt, heeeeeeeeeelt ved siden af. I de tilfælde er jeg ekstremt lykkelig for, at jeg testede min mavefornemmelse – ellers kunne jeg have lavet en løsning til kunden, der rent faktisk gjorde deres online forretning dårligere, og det er ikke lige meningen ;-) Men hvis ikke jeg havde testet det – og bare havde sagt “Intet slår min mavefornemmelse” ville det rent faktisk have været tilfældet!

      I min erfaring er den bedste måde at udvikle en god mavefornemmelse at få konkret data, der viser, om det man laver virker eller ej. Det er det samme med indlæring: den eneste måde at blive klogere på, er at fejle og så prøve igen med en ny metode. Jeg kan anbefale denne bog af Jonah Lehrer, der indeholder en masse ny hjerneforskning og bl.a. komme grundigt ind på intition og mavefornemmelse.

      I min verden handler LPO om at optimere beslutningsprocesser – ikke websider. I dette tilfælde var min tese, at selve placeringen af centret er top-of-mind hos de fleste potentielle kunder og derfor havde en afgørende inflydelse på beslutningsprocessen. Først når de har fundet centret, er de klar til at investere penge i et medlemskab. Det vil sige, at hovedmotivationen i første omgang må være at finde et center – ikke at købe et medlemskab. Jeg lavede variant B for at se hvor stor en indflydelse, den ville have på de potentielle kunders beslutningsproces i dette specifikke tilfælde. Jeg tror, at det er det CTA-teksten, der har stået for den største del af forbedringen – simpelthen fordi den adresserer de potentielle kunders største behov og giver dem den bedste grund til at klikke videre.

      Jeg har gang i nogle opfølgningseksperimenter for at se, om denne tese holder. For jeg vil ikke bare løbe an på, at jeg har ret ;-)

      - Michael

  3. Hvor er jeg vild med din tilgang til tingene.
    Du har en kæmpe viden og alligevel stiller du dig ikke op som guru og siger “I skal bare gøre som jeg siger”,

    Tak for at du deler og med dejlige forståelige eksempler.
    Mari-Ann Stavnshøj – NytPerspektiv

    PS.: jeg har tit fat i din ebog den er saftsusemer god

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Mari-Ann – mange tak for din kommentar!

      Det er nok det bedste kompliment, jeg kunne få – 1000 tak ;-)

      - Michael

  4. Peter Lucas Siger::

    Hey Michael

    Det er simpelthen imponerende hvad du kommer frem til gennem test. Det er pisse inspirerende at følge og tak for en god bog… Er læst nogle gange nu :-)

    Vh

    Lucas

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Peter – mange tak for kommentaren!

      Jeg er glad for, at du kunne bruge bogen ;-)

      - Michael

  5. Jeg er helt med på den med tests – selvsagt! :-)

    Men tak fordi du også løftede sløret for tesen bag det konkrete forsøg. Det giver fint mening.
    Anders Saugstrup seneste artikel..Det store Google+ InterviewMy Profile

  6. Mai Siger::

    Super fedt indlæg! :)
    Hvad gør du for hele tiden at afprøve om dit resultat er det bedste?
    Jeg mener hvor får du inspiration til lave lave eksempelvis a og b i denne case?
    Er ligesom dig overbevidst om at det er vigtigt at teste, teste og så teste lidt mere men kan nogle gange “mangle” en ny idé til hvordan jeg OGSÅ kunne teste.

    Er både i dialog med målgruppe, venner, andre forretningsfolk osv. for at høre deres mening alligevel oplever jeg til tider “hvad nu”.

    Hvad gør du for hele tiden at forny dine test?
    Mai seneste artikel..Vent med at erklær din opgave for ”færdig” før deadlineMy Profile

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Mai – mange tak for din kommentar, den er super relevant!

      Det er nemlig en udfording at finde ud, af hvad man skal teste – og ikke mindst hvorfor.

      Som udgangspunkt mener jeg, at det er vigtig at finde nogle problemstillinger, som man gerne vil løse, og som kan danne grundlag for en problemformulering: Fx “Hvordan får vi flere til at klikke videre til salgssiden?” eller “Hvordan får flere til at klikke over på vores FB-side”

      Efterfølgende er det et spørgsmål om at etablere nogle teser om, hvorfor situationen er, som den er (“Hvorfor er der ikke flere der klikker videre til salgssiden?”). Dernæst kan man begynde at etablere nogle teser for, hvordan man forbedrer situationen. Jo mere data, du har, jo bedre et udgangspunkt har du for at kunne træffe de rigtige beslutnigner og foretage de rigtige ændringer.

      Jeg tror, at “Hvorfor” og “Hvad nu hvis” er de nogle af de vigtigste “værktøjer”, når det kommer til at finde på nye vinkler til tests. Men samtidig vil jeg advare imod bare at teste på kryds og tværs uden en plan. Det er vigtig at have en god ide om, hvorfor du tester, og hvad du håber på at opnå med testen.

      Jeg har efterhånden en del erfaring, så jeg er blevet god til at spotte problemstillinger og områder, hvor det giver god mening at teste – det hjælper også lidt på det ;-)

      - Michael

  7. Super interessant. Var det mon kortet eller knappen?

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Olof – det er nok en kombination af begge. Men min tese er, at knappen har stået for den største forbedring.
      Jeg er i gang med nogle opfølgningseksperimenter for at isolere effekten.

      - Michael

  8. Morten Siger::

    Imponerende forbedring, og forskellen på de to synes jeg faktisk er meget lille, virkelig godt arbejde der michael.
    Morten seneste artikel..Gratis Rank Tracker Til WordPressMy Profile

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Morten – mange tak for din kommentar.

      Jeps, det er nemlig ret interessant hvor stor en forskel, en lille forskel kan gøre ;-)
      I nogle tilfælde sidder den bare “lige i skabet”, og man kan få sig nogle virkelig store aha-oplevelser.
      Andre gange er det som, at der bare ikke er noget, der virker…

      - Michael

  9. Kent Medom Siger::

    Tænk at man kan tage så grueligt fejl. Jeg gættede selv på variant A, men det var jo helt ude i skoven. Laver du flere af denne slags “gætte-cases”? Til sidst tør man jo ikke andet, end at teste før man beslutter. Jeg er sikker på at jeg skal have lavet et par tests min webshop ASAP.

    Hvad gør du i sådan et konkret tilfælde som dette? Stopper du efter en test, eller prøver du at hente endnu mere ud af landingpagen.

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Kent – jeg kender det alt for godt, jeg har selv taget grueligt fejl mange gange ;-)
      Men det er – efter min mening – den bedste måde at lære på.

      Jeg skal nok med flere cases, hvor jeg indleder med et “Test din mavefornemmelse”-indlæg.

      Det kommer an på den enkelte case og på den aftale, jeg har med den enkelte kunde. Men i de fleste tilfælde giver det absolut bedst mening at køre en række eksperimenter, hvis det er muligt. Denne side kommer jeg fx til at køre en hel masse flere tests på.

      - Michael

  10. Dorte Siger::

    …..dit navn printer sig mere og mere fast. en reel fyr der deler brugbar, down to Earth indhold og lader fakta vise sine evner.

    God taktik og længe siden jeg har set så meget frem til svaret på et blogspørgsmål.

    Dbh Dorte

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Dorte – mange tak for de pæne ord!

      Det betyder meget for mig, for det er også, jeg gerne vil opfattes ;-)

      Tak fordi du følger med på bloggen!

      - Michael

  11. Hold da kæft en forbedring !!

    Jeg gættede godt nok på B, men jo slet ikke i nærheden af de procenter. Det er jo vildt hvor stor forskel der kan være på lidt tekst, et billede og en knap.

    Meget, meget flot arbejde Michael !!
    Steffen Gregersen seneste artikel..Korrekturlæsning i WordMy Profile

  12. Joachim Siger::

    Hej Michael

    Det må jeg nok sige. Det er nogle virkelig imponerende tal fra Fitness World ;) Godt gået!

  13. Tim Siger::

    Som altid et sk… interessant indslag. Er der en grund til at du kun tester 2 varianter og ikke fx. 5 eller 10? Jeg ved godt der er en del mere arbejde i det, men det giver vel god mening at få testet så meget som muligt?
    Tim seneste artikel..Byg din egen PHP pris / web crawlerMy Profile

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Tim – mange tak for din kommentar!

      Vi har testet en masse forskellige varianter af denne landing page – og jeg har flere eksperimenter, der ligger og venter ;-)

      Men jeg er stor tilhænger af at lave simple A/B-tests, hvor man tester to varianter af gangen, frem for multivariable tests, hvor man tester mange varianter på én gang.

      Så dette er et eksempel på én ud af mange A/B-tests, vi har kørt på denne landing page.

      - Michael

  14. Peter Lauge Siger::

    Med så flotte resultater må jeg da hellere læse din gratis bog. Tak!

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Peter – det er mig der takker for, at du gider læse den!

      - Michael

  15. Det er ret imponerende at man ved så enkle ting, kan skabe en sådan markant forbedring! Det er klart noget jeg vil kunne bruge til noget :O)

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Rune – jeg er glad for at du kunne bruge casen!

      Ja, det er ikke altid de største ændringer, der genererer de største forbedringer.

      - Michael

Kom med din kommentar!

*

Din email bliver ikke vist her på siden.

Få et do follow-link til din seneste artikel!