Hvad er landing page-optimering egentlig? Få svaret her!

Uanset hvilken kanal dine besøgende kommer fra, bliver de til betalende kunder og aktive brugere på din landing page. Selvom du bruger millioner på at optimere dine kampagner, vil du aldrig få den fulde effekt, hvis ikke du optimerer det mest kritiske punkt i processen – din landing page.

Landing page-case forbedring på 304%

Du har selvfølgelig altid et mål med dine online kampagner. Og i langt de fleste tilfælde kan målet kun blive indfriet ved, at dine potentielle kunder udfører en bestemt handling på en bestemt side på dit site. Denne side er din landing page, og den er kritisk for din succes.

Landing page-optimering går ud på at gøre dine landing pages så effektive som muligt, så de konverterer så mange besøgende som muligt til betalende kunder og aktive brugere.

Det handler om beslutningsprocesser – ikke websider

Målet med din landing page er at gøre det nemt og attraktivt for dine potentielle kunder at tage imod det, du tilbyder dem. Så i bund og grund er du ude på at hjælpe og guide dem igennen deres beslutningsproces.

Beslutningsprocessen finder sted inde i hovedet på din potentielle kunde, og det er egentlig den proces, du skal optimere – websiden er bare midlet til det.

Her er et eksempel på en case, hvor jeg optimerede de potentielle kunders beslutningsproces ved at flytte formularen langt under folden:

Landing page-case forbedring på i alt 304%

Produktet her er ret kompliceret, og det kræver en del baggrundsviden for de potentielle kunder at træffe deres købsbeslutning. Ved at flytte formularen længere ned på siden giver jeg dem mulighed for at træffe en kvalificeret beslutning i stedet for at stresse dem til at handle med det samme. Det gav en forbedring på i alt 304% i antallet af tilmeldinger. Se en video-gennemgang casen her.

Her er endnu et eksempel:

Landing page-case Saxo Bank

Via min diagnose af kontrolversionen opbyggede jeg en tese om, at den ikke var relevant og målrettet nok til at understøtte de potentielle kunders beslutningsproces og guide dem mod konverteringen – der i dette tilfælde bestod af at downloade en valutahandels-demo.

I behandling A optimerede jeg beslutningsprocessen ved at fokusere 100% på at formilde værdien af tilbuddet så klart som muligt til de potentielle kunder. Det gav en forbedring på 99,4% i downloads. Samtidig reducerede det prisen pr. konvertering med 48,24%. Se en video-gennemgang af casen her

Landing page-optimering er en proces, der skal bygges på videnskab – ikke gætværk!

Mange “eksperter” derude vil have dig til at tro, at de har knækket koden og fundet den sikre formular, der virker hver gang. Dem skal du passe på med at lytte til.

I min erfaring er alle produkter, tilbud og virksomheder nemlig forskellige – ligesom dine potentielle kunders motivationer er forskellige. Og derfor findes der ikke en universalløsning, der virker hver gang. Hvis du vil have den optimale løsning, skal du arbejde med at identificere det, der virker i den enkelte case, til den relevante målgruppe og den specifikke landing page – og det kræver en videnskabelig proces.

Hvis ikke du har en videnskabelig tilgang og tester, om dine tiltag rent faktisk skaber forbedringer, er dine optimeringer baseret på gætværk. Og ligegyldigt hvor stor en ekspert du er, er det – efter min mening- ret arrogant at tro, at du kan gætte rigtigt hver gang.

Bliv klogere på videnskabelig landing page-optimering – tjek denne video:

Du kan også tjekke mit 80 minutters GRATIS webinar om landing page-optimering for begyndere >>

Tjek de her relaterede artikler:

  1. Ugens tip til din webtekst: Stil dig selv dette spørgsmål og få mere ud af din landing page
  2. Tjekliste til en landing page-tekst der konverterer – stil dig selv de her 8 spørgsmål
  3. Webtekst Der Konverterer 2: Case-gennemgang – forbedring på 112% ved at optimere landing page-teksten
  4. Case: Eksempel på en PPC-landing page med en konverteringsrate på 15.22%
  5. Tjek mit podcast på Pottercut.dk – 15.000 kr. gratis landing page-goodies

Kommentarer

  1. Andreas Linde Siger::

    Det er et super spændende område. Jeg kan se at du splittester versioner som er MEGET forskellige. Er det ikke bedre at teste enkelt elementer, og så optimere efter det?

    • Michael Aagaard Siger::

      Hej Andreas – tak for din kommentar.

      Jo mindre ændringer, du foretager, jo mindre effekt kan du generelt forvente, og jo større en stikprøvestørrelse, skal der til, for at komme frem til et statistisk validt testresultat. Jeg starter som regel med at teste markenate ændringer, så jeg forholdsvist hurtigt kan se en effekt og af- eller bekræfte, om mine teser. Efterfølgende går jeg så i gang med at eksperimentere med mikroændringer.

      På den måde kan jeg også vise mine kunder resultater ret hurigt – det plejer de at være glade for ;-) Og min primære opgave er at skabe resultater for mine kunder.

      Men der er ikke nogen regler, der dikterer den rigtige fremgangsmetode. Hvis du helst vil lægge ud med mikroændringer, skal du naturligvis bare gøre det ;-)

      - Michael

  2. Det er sindssygt spændende at følge med i – og hvor er det nogle fede resultater du kommer med, Michael! :)

  3. Rune Hansen Siger::

    Tak for endnu et fedt indlæg! :-)

    • Michael Aagaard Siger::

      Det var da så lidt Rune – jeg er bare glad for, at du gider læse bloggen ;-)

Kom med din kommentar!

*

Din email bliver ikke vist her på siden.

Få et do follow-link til din seneste artikel!